TunnelBear Tales: OONI

TunnelBear به کاربران این امکان را می دهد تا بدون ترس از محدودیت های شبکه یا نظارت ، اینترنت را با خیال راحت مرور کنند. ما در حال بررسی این هستیم که مفهوم غالباً انتزاعی سانسور برای کسانی که در حال تجربه آن هستند ، چگونه به نظر می رسد. رصدخانه باز مداخله در شبکه (OONI) جامعه ای از محققان اندازه گیری سانسور است که رویدادهای سانسور جهانی را در زمان واقعی ردیابی می کند. اندازه گیری OONI در Explorer و API آنها منتشر می شود که به اطلاع گزارشات و بینش آنها در مورد سانسور اینترنت کمک می کند. آنها یک بازیگر لاینفک در جامعه آزادی اینترنت هستند و به اندازه کافی مهربان بودند که داستان خود را به اشتراک بگذارند.

TunnelBear: در مورد OONI برای ما بگویید ، چگونه بوجود آمد؟ آیا می توانید مقیاس پروژه را کمی روشن کنید؟

OONI : OONI 10 سال پیش ، در 2011 ، از پروژه Tor متولد شد. در آن زمان ، چند توسعه دهنده Tor (از جمله همکار من Arturo ، چه کسی سرپرست پروژه OONI است) شروع به نوشتن اسکریپت ها برای بررسی قابلیت دسترسی به Tor کرد و آنها به زودی این اسکریپت ها را با هدف درک اشکال مختلف تداخل شبکه به تعدادی دیگر از تست های اندازه گیری شبکه گسترش دادند.

این امر باعث ایجاد OONI شد – تلاش برای ایجاد اولین چارچوب باز که به هر کسی در سراسر جهان امکان می دهد تا به طور مستقل سانسور اینترنت را بررسی کند. اشکال تداخل شبکه سپس این آزمایشات به عنوان بخشی از یک ابزار رایگان و منبع باز ارسال می شود که هرکسی می تواند آن را نصب و اجرا کند تا به طور مستقل سانسور اینترنت را در شبکه خود بررسی و تشخیص دهد. این نتایج آزمایش به طور خودکار به سرورهای OONI ارسال ، پردازش و آشکارا منتشر می شود.

به طور خلاصه ، ما یک سیستم جهانی جمع آوری برای نظارت ، تشخیص و افزایش شفافیت سانسور اینترنت در سراسر جهان ایجاد کردیم – یک رصدخانه سانسور اینترنتی غیر متمرکز ، توسط مردم سراسر جهان طراحی شده است. با گذشت زمان ، ما این سیستم را به گونه ای ساختیم که هرکسی دارای تلفن هوشمند باشد می تواند به راحتی برنامه را نصب کرده و آزمایش ها را با یک کلیک انجام دهد ، که منجر به گسترش قابل توجه اندازه گیری سانسور شد.

ما یک سیستم جهانی ایجاد کردیم سیستم جمع آوری برای نظارت ، تشخیص و افزایش شفافیت سانسور اینترنت در سراسر جهان

از سال 2012 ، ما بیش از 447 میلیون اندازه گیری جمع آوری شده از 22.7 هزار شبکه AS در 239 کشور و سرزمین منتشر کرده ایم. امروزه کاوشگر OONI هر ماه در حدود 200 کشور و منطقه اجرا می شود. همه این اندازه گیری ها-که اکنون به طور آشکار در زمان واقعی منتشر می شوند-از تلاش های تحقیقاتی و حمایتی در سراسر جهان پشتیبانی کرده اند. ؟

ما مشاهده کرده ایم که مردم معمولاً وقتی سانسور اینترنت را تجربه می کنند انگیزه بیشتری برای انجام آزمایش های OONI Probe احساس می کنند ، مانند زمانی که متوجه می شوند وب سایتی که برای آنها اهمیت دارد مسدود شده است ، یا برنامه های محبوب رسانه های اجتماعی (مانند WhatsApp یا Facebook) Messenger) که برای اطلاعات و ارتباطات به آن تکیه می کنند. داده های اندازه گیری می تواند تأیید کند که آیا این خدمات واقعاً مسدود شده اند یا خیر ، که می تواند به عنوان مدرکی برای مسدود شدن فعالان و محققان آزادی اینترنت نیز مفید باشد.

با برنامه OONI Probe ، می توانید آزمایش هایی را برای اندازه گیری:

  • مسدود کردن برنامه های پیام رسانی فوری (WhatsApp ، Facebook Messenger ، Telegram ، Signal) ؛
  • مسدود کردن ابزارهای دور زدن (Tor، Psiphon، RiseupVPN) ؛
  • سرعت و عملکرد شبکه ؛
  • عملکرد پخش ویدئو.
  • به طور کلی ، ما آزمایش های متفاوتی را در مقاطع مختلف زمانی انجام می دهیم ، بسته به آنچه کاربران اینترنت محلی تجربه می کنند و سوالاتی که آنها سعی می کنند از طریق آزمایش های OONI Probe به آنها پاسخ دهند. همچنین بخش بزرگی از جامعه OONI وجود دارد که آزمایش خودکار را در برنامه OONI Probe خود انجام می دهد و هر روز بدون توجه به سانسور اینترنت آزمایش می کند.

    آزادی اینترنت مستلزم آزادی از سانسور است. حداقل ، ما باید در مورد آنچه مسدود شده ، کجا ، چرا و چگونه شفاف سازی کنیم

    ما اکیداً توصیه می کنیم پروانه OONI را به طور منظم (صرف نظر از اینکه آیا شما واقعاً سانسور اینترنت را تجربه می کنید یا خیر) انجام دهید زیرا:

    • سانسور اغلب دارای انگیزه سیاسی است و بنابراین می تواند بسته به رویدادهای سیاسی تغییر کند (ما این را در اروپا نیز دیده ایم).
    • اگر سانسور در کشور شما شروع شود ، داده هایی برای اثبات آن (و داده های قبلی برای مقایسه آن با ).
    • بسیاری از موارد سانسور اینترنت بدون توجه می ماند ، مانند مسدود کردن وب سایت های گروه های اقلیت.
    • سانسور اینترنت می تواند از شبکه ای به شبکه دیگر در یک کشور متفاوت باشد. شاید خدمات اینترنتی که در شبکه شما قابل دسترسی است در سایرین مسدود شود.
    • همیشه مشخص نیست که آیا سرویس اینترنتی عمداً مسدود شده است یا به دلایل دیگر مانند مشکلات شبکه غیرقابل دسترسی است.
    • تا زمانی که وجود داشته باشد هیچ شفافیتی وجود ندارد ، دولت ها و ارائه دهندگان خدمات اینترنتی (ISP) می توانند به طور بالقوه به دنبال رد قابل قبول باشند ، به خصوص اگر مشخص نباشد که یک سرویس عمدا مسدود شده است. اندازه گیری ، شما به ایجاد آرشیو عمومی در مورد تداخل شبکه در سراسر جهان کمک می کنید. شما به نسل های آینده این امکان را می دهید که ببینند در سطح شبکه اینترنت چه می گذرد. ​​

    اندازه گیری در مبارزه برای آزادی اینترنت چه نقشی دارد؟ حداقل ، ما باید در مورد آنچه مسدود شده است ، کجا ، چرا و چگونه شفافیت داشته باشیم (بخش "چگونه" می تواند به طور بالقوه استراتژی های دور زدن را اطلاع دهد). اندازه گیری سانسور عموم مردم را قادر می سازد که به این مهم دست یابند.

    اندازه گیری سانسور راهی عملی برای جمع آوری داده های تجربی ارائه می دهد که به طور بالقوه می تواند شواهدی از سانسور اینترنت باشد. این امر عموم مردم را قادر می سازد تا به طور فعال رویدادهای سانسور اینترنت را در سراسر جهان تحت نظارت ، تشخیص ، تأیید و پاسخ دهی قرار دهند. داده های OONI از کمپین #KeepItOn پشتیبانی می کند ، ائتلافی جهانی متشکل از بیش از 240 سازمان حقوق بشری که با قطع اینترنت در سراسر جهان مبارزه می کنند. استراتژی؟

    حدود هفت سال پیش ، ما توسعه دهندگان با استعدادی از ونزوئلا را ملاقات کردیم که با روزنامه نگاران محلی و سازمان های حقوق بشری همکاری می کردند. حتی در آن زمان ، وب سایت های رسانه های خبری مستقل در کشور مسدود شده بودند. آنها می خواستند از کاوشگر OONI برای اندازه گیری مسدود شدن وب سایت ها در شبکه ها و مناطق مختلف ونزوئلا از طریق هماهنگی با داوطلبان محلی استفاده کنند. اما در آن زمان ، OONI Probe فقط یک ابزار خط فرمان بود که مشارکت داوطلبان را دشوار می کرد. برای سازگاری با این نیاز ، ما در توزیع Raspberry Pi برای OONI Probe همکاری کردیم و به داوطلبان این امکان را داد که به سادگی و به طور خودکار آزمایشات را فقط با اتصال برخی از Raspberry Pis به برق و وای فای انجام دهند.

    اعضای جامعه ونزوئلا همچنین به ما اطلاع دادند که گاهی وب سایت ها به صورت متناوب مسدود می شوند و نیاز به آزمایش سریع دارند (به جای آزمایش روزانه از طریق Raspberry Pis). سپس ما برای ایجاد OONI Run متمرکز شدیم ، که از طریق آنها می توانند یک پیوند عمیق تلفن همراه برای هماهنگی با داوطلبان و آزمایش سریع کاوش OONI ایجاد کنند. این در طول بحران سیاسی در ونزوئلا مفید بود ، زمانی که رسانه های خبری مستقل و وب سایت های مخالف سیاسی به طور متناوب مسدود شدند. گروه های حقوق دیجیتال در ونزوئلا از OONI Run برای هماهنگی با جوامع سراسر کشور در آزمایش آن وب سایت ها به عنوان بلوک ها استفاده کردند.

    در کشورهایی که انواع سانسور را تجربه می کنند ، استفاده از VPN برای دسترسی به سیستم عامل هایی مانند فیس بوک ضروری است. یا WhatsApp ، که منابع اصلی آنها برای اطلاعات و ارتباطات است

    از آنجا که جامعه ما برای کار ما بسیار ضروری است ، استراتژی های ما همیشه به طور مستقیم توسط نیازهای جامعه آگاه شده است. ما آزمایش های جدید OONI Probe را توسعه می دهیم و ویژگی های جدید را بر اساس نیازهای جامعه و روندهای سانسور ارسال می کنیم. با توجه به آن شرایط روزمره آنها چگونه است؟

    بسیاری از مدافعان حقوق بشر در محیط های سانسور شده برای دور زدن بلوک ها و دسترسی به سیستم های اطلاعات و ارتباطات آنلاین به VPN مانند TunnelBear اعتماد می کنند. در کشورهایی که انواع سانسور را تجربه می کنند ، استفاده از VPN برای دسترسی به سیستم عامل هایی مانند فیس بوک یا واتس اپ ، که منابع اصلی آنها برای اطلاعات و ارتباطات هستند ، ضروری است.

    به عنوان مثال ، در میانمار ، دسترسی به فیس بوک در چندین شبکه مسدود است. ، که استفاده از VPN را ضروری تر می کند. تا همین اواخر ، کاربران اینترنتی در اوگاندا نمی توانستند از بسترهای رسانه های اجتماعی آنلاین بدون پرداخت مالیات OTT (که معمولاً به عنوان "مالیات رسانه های اجتماعی" نامیده می شود) استفاده کنند – این مالیات جدید بر بسته های داده جایگزین شده است.

    در میانمار و اوگاندا ، ISP ها تعدادی از VPN ها را نیز مسدود کردند ، احتمالاً در تلاش برای جلوگیری از سانسور کاربران اینترنتی. به طور مشابه ، ما شاهد مسدود کردن تلاش ها علیه تعدادی از وب سایت های ابزار دور زدن در آذربایجان بوده ایم ، جایی که بسیاری از وب سایت های رسانه های خبری مستقل مسدود شده اند. در سراسر جهان ، ما مسدود کردن VPN ها را در ارتباط با سایر رویدادهای مهم سانسور (اغلب شامل مسدود شدن رسانه های اجتماعی یا رسانه های خبری) مشاهده می کنیم. اما اغلب مشخص نیست که آیا چنین بلوک هایی مثر هستند ، زیرا ابزارهای دور زدن گاهی شامل تکنیک های دور زدن داخلی می شوند. به همین دلیل است که ما فکر می کنیم اندازه گیری قابلیت دستیابی به ابزارهای دور زدن مهم است (کاوش OONI در حال حاضر شامل آزمایش هایی برای Tor و Psiphon است.)

    مدافعان حقوق بشر در کشورهای محدود کننده همچنین از ابزارهایی مانند Tor برای حفظ حریم خصوصی ، امنیت و ناشناس ماندن استفاده می کنند. GPG برای ایمیل های رمزگذاری شده ؛ سیگنال پیام های فوری رمزگذاری شده – علاوه بر انواع دیگر ابزارهای امنیتی دیجیتالی.

    به نظر شما برای حمایت بیشتر از جامعه اندازه گیری سانسور به چه چیزی نیاز است؟

    از پرسش شما متشکریم! من فکر می کنم بهترین راه برای حمایت از جامعه اندازه گیری سانسور مشارکت است. راه های زیادی وجود دارد که می توانید با اندازه گیری سانسور OONI (بسته به مهارت ، سابقه و زمان دسترسی) درگیر شوید:

    • پروب OONI را اجرا کنید. صرف نظر از مهارت های فنی ، می توانید کاوشگر OONI را نصب کنید ، برای اجرای آزمایشها روی دکمه ای ضربه بزنید و اندازه گیری ها را انجام دهید. با فعال کردن تست خودکار در تنظیمات برنامه ، می توانید هر روز اندازه گیری ها را بدون نیاز به یادآوری اجرای OONI Probe انجام دهید.
    • برنامه های OONI Probe را ترجمه کنید. با ترجمه (یا مرور ترجمه های موجود) برنامه های OONI Probe ، می توانید جوامع بیشتری را برای سنجش سانسور اینترنت فعال کنید.
    • نشانی های اینترنتی را برای آزمایش پیشنهاد کنید. یافته های سانسور فقط به اندازه وب سایت هایی که مورد آزمایش قرار گرفته اند جالب است. با افزودن وب سایت هایی که فکر می کنید باید برای سانسور مورد آزمایش قرار گیرند ، می توانید به ما در بهبود کیفیت اندازه گیری ها کمک کنید.
    • در آزمایش اندازه گیری شبکه برای کاوشگر OONI مشارکت کنید. OONI Probe بر اساس روشها و چارچوبهای باز ایجاد شد تا اعضای جامعه بتوانند در آزمایشات اندازه گیری شبکه خود شرکت کنند. اگر شما توسعه دهنده هستید و این مورد به شما علاقه دارد ، لطفاً برای هماهنگی با تیم OONI تماس بگیرید.
    • داستان های سانسور را از طریق داده های OONI بیان کنید. اگر شما یک محقق ، مدافع یا روزنامه نگار هستید ، ما شما را تشویق می کنیم تا داده های OONI را بررسی کنید ، داستانهای سانسور ناگفته را کشف کرده و آنها را با عموم به اشتراک بگذارید. اندازه گیری های OONI از سراسر جهان به طور آشکار در زمان واقعی منتشر می شود و شما را قادر می سازد تا رویدادهای سانسور را هنگام وقوع پیگیری کرده و به آنها پاسخ دهید! به به عنوان مثال ، Censored Planet داده های باز درباره اندازه گیری سانسور را که از طریق تکنیک های اندازه گیری از راه دور جمع آوری شده است ، منتشر می کند. پروژه تشخیص و تجزیه و تحلیل قطعی اینترنت (IODA) هشدارهای نزدیک به زمان واقعی در مورد قطعی اینترنت در سراسر جهان را ارائه می دهد. شبکه خصوصی (VPN) که به کاربران امکان می دهد به صورت خصوصی و ایمن وب را مرور کنند. این مرورگر را از هکرها ، ISP ها و هر کسی که شبکه را زیر نظر دارد محافظت می کند. TunnelBear معتقد است که شما باید به اینترنت باز و بدون سانسور ، در هر کجا که هستید دسترسی داشته باشید.

    دسته‌هاanti-censorship، دانلود نسخه ی جدید فیلتر شکن freegateبرچسب‌ها، ،